V praxi sa pravidelne stretávame s predsudkami klientov voči finančným službám a finančníkom. Prečo vlastne vznikajú, ako sa k tomu postaviť a ako zabezpečiť aby nevznikali ďalšie?
Drvivá väčšina problémov vzniká kvôli dvom veciam. Prvou sú zlé doterajšie skúsenosti s finančnými službami a druhou nedodstatočná vedomosť, či nízka gramotnosť.
Zlá skúsenosť s finančníkom:
Dôvodov zlých skúsenosti je obrovské množstvo, v tomto článku zaznejú tie najbežnejšie. Azda najčastejšie vzniká nespokojnosť s tým, že klienti nedostanú poistné plnenie. Samozrejme, že sú na trhu aj poisťovne, ktoré majú vyslovene nastavenú filozofiu neplniť. Väčšina poisťovní si však na trhu chcú budovať meno silnej a kvalitnej značky a nie je v ich záujme produkovať nespokojných klientov.
Najbežnejší dôvod prečo klient nedostane peniaze je kvôli tomu, že pripoistenie, z ktorého žiada plnenie nemá vôbec dojednané. Ďaľšio vecou je, že konkrétne krytie je nízke alebo nedostatočné. Niekedy je za to zodpovedný finančný odborník ale inokedy zase samotný klient, pretože sa mu to „zdá byť veľa a chce to mať lacnejšie“. To závisí samozrejme od konkrétnej situácie.
Prečítajte si tiež: Náročné začiatky každého finančníka
V iných prípadoch dôjde k nespokojnosti z nedostatočnej starostlivosti alebo slabej informovanosti klienta. Niekedy sa stáva, že si osobnostne poradca s klientom nesadne alebo sa môže stať, že sa klient stretne s nováčikom či amatérom, ktorému nedokáže dôverovať.
Všetky tieto situácie však nie sú dôvodom na to, aby sme všetkých finančníkov hádzali do jedného koša. Riešením je ďalej hľadať vhodného (ideálne si nechať doporučiť od spokojných známych), s ktorým budem dlhodobo spokojný. Je to podobné ako so zubárom, pokiaľ som s aktuálnym nespokojný, neznamená to, že si budem vŕtať zuby sám a nikdy už zubára nenavštívim.
Nízka gramotnosť:
Kedysi finančné služby fungovali na úplne inej úrovni (najmä amatérskej) ako fungujú dnes. Veľa ľudí žiaľ žije stále v minulosti a nechápe, že trh sa nielen zreguloval ale zároveň skvalitnil na takú úroveň, že čím ďalej už pre nekvalitu nevzniká priestor.
Dôvody predsudkov Slovákov vychádzajú voči finančníkom najmä z veľkého počtu krachov bánk v minulosti, ktoré dodnes najmä u starších ročníkov spôsobujú stále nedôveru v akékoľvek finančné služby. Následný príchod nebankových subjektov na trh spôsobil straty mnohých miliárd korún, čím sa len prilial ďalší olej do ohňa. Nasledoval príchod prvých komerčných poisťovní, ktorých zástupcovia nemali problém obehať celé sídlisko, či dedinu kľudne aj viackrát po sebe. Neváhali pritom strčiť nohu do dverí kedykoľvek, keď zavetrili príležitosť na predaj svojho produktu.
Prečítajte si tiež: Ako rozpoznať kvalitného finančného poradcu?
Dnes sa zase bežne stáva, že raz týždenne alebo aj viackrát dostaneme telefonát od premotivovaného brokera, ktorý nám cez telefón odporúča investovať peniaze do nejakej firmy, lebo jej akcie budú rásť ale najneskôr ešte do konca týždňa. Keď sa spýtame, odkiaľ má náš kontakt, tak sa odpovedi nedočkáme.
Nie je potom divu, že ľudia majú predsudky, či môžu byť znechutení z finančného ale aj nefinančného sektora, ktoré spájajú dokopy. Postupne rastúca gramotnosť najmä u mladých ľudí spôsobuje, že sami profesionálne služby vyhľadávajú a začínajú im rozumieť.
Pre tých, ktorí sa vedia zorientovať v tejto problematike, tak chápu, že trh sa neustále vyvíja a zdokonaľuje. Preto postupne zanikajú amatéri, ktorí sa logicky nedokážu uživiť a prežiť na trhu a vzniká väčší priestor pre kvalitu. Gramotní ľudia vedia, že práve využitím takejto služby získajú prehľad vo svojich portfóliách, úsporu drahocenného času a najmä peňazí tým, že sa vyhnú nesprávnym rozhodnutiam. Budúcnosť na Slovensku patrí službám všetkého druhu a finančných nevynimajúc, tak ako vidíme v rozvinutých krajinách.
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Napíšte NÁM alebo AUTOROVI článku.