Na Slovensku sa aktuálne nachádza cez 30 000 rôznych finančných sprostredkovateľov. Ako rozpoznať toho správneho a vybrať si tak, aby sme neboli sklamaní?
Rozdelenie poradcov na SVK
Na Slovensku rozdeľujeme samostatných finančných agentov, finančných poradcov, viazaných finančných agentov, podriadených finančných agentov a viazaných investičných agentov. V tomto článku sa však nebudeme zaoberať v čom sa odlišujú ale naopak. Čo by mali mať spoločné a na základe čoho rozpoznať toho kvalitného a správneho?
V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že kvalitný poradca by mal sprevádzať klienta počas celého jeho života, tak v pozitívnych ako aj v negatívnych situáciách. Práve z tohto dôvodu je vhodné si vybrať takého človeka, ktorému budeme ochotní nielen dôverovať ale zároveň sa s ním budeme aj radi stretávať. Ideálne je, pokiaľ na takéhoto odborníka získate viacero pozitívnych referencií z rôznych zdrojov.
Komunikácia s finančným poradcom by v prvom rade nemala byť o monológu ale o obojstrannej komunikácii. Taktiež nie je v poriadku, pokiaľ sa nepýta na názor a očakávania klienta. Pri komunikácii by človek nemal mať v žiadnom prípade pocit nátlaku, či iného nevhodného správania.
Poradca by mal mať prehľad
Profesionálny poradca je človek, ktorý má všeobecný prehľad o finančných produktoch a vyberá na základe toho, čo kde, v ktorej spoločnosti je vhodné vzhľadom na očakávania a potreby klienta. Mal by mať vo svojom portfóliu vždy viacero spoločností na výber. Zároveň vedieť informovať klienta o výhodách každej z nich, tak aby si vedel objektívne vybrať. Môže sa stať, že nebude vedieť na všetko odpovedať ale pokiaľ je skutočný odborník, tak správnu odpoveď zistí a následne o nej informuje aj klienta.
Prečítajte si tiež: Aké majú ľudia predsudky voči FINANČNÍKOM?
Poradca spraví klientovi analýzu
Kľúčové je, aby takýto poradca skôr ako klientovi niečo odporučí spravil vždy profesionálnu analýzu jeho stavu a zaujímal nielen o to, čo klient riešiť chce ale zároveň aj to, čo skutočne potrebuje. Kvalitný finančný poradca by mal vždy vnímať klienta komplexne a poznať nielen jeho príjmy, výdavky ale bol oboznámený aj z celým klientovým portfóliom. Po prvom stretnutí pripraví klientovi profesionálny finančný plán a zrozumiteľnou formou mu ho odprezentuje.
Prečítajte si tiež: Využiť, či nevyužiť služby finančného PORADCU?
Pokiaľ po prvotnom vzhliadnutí aktuálnych zmlúv navrhuje všetky zmluvy ukončiť a nahradiť novými alebo hneď na prvom stretnutí chce uzatvárať nové zmluvy, tak to môže byť podozrivé. Treba si toto rozhodnutie dobre premyslieť a zvážiť všetky prezentované argumenty.
Skúškou správnosti rozhodnutia pre správneho poradcu je sledovať ďalší priebeh spolupráce. Tí kvalitní zvyknú po uzavretí nových zmlúv klienta kontaktovať a skontrolovať mu akceptačné listy, následne informujú rôznymi formami (maily, listy, sms, telefonát…) klientov o novinkách prípadných dôležitých zmenách, ktoré sa týkajú ich portfólii.
Ukazovateľov môže byť samozrejme oveľa viac, akými sú oblečenie, dodržiavanie dohôd a termínov ako aj profesionálne vystupovanie ale v článku sme uviedli len tie najdôležitejšie.
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Napíšte NÁM.