Poznáte to. Máte telefón v ruke a zrazu je na zemi. Samozrejme po páde to už nerozchodí a treba ho opraviť, tak som sa aj ja vybral do jabĺčkovej predajne kvôli reklamácii.
Predo mnou riešil predajca práve zákazníka, tak som si vypočul rozhovor. Pán chcel „nejaký“ mobil . Predajca vybral hneď jabĺčko 7 a začal ho chváliť, proste úplne najlepšie a najkrajšie na svete , nič lepšie neexistuje. Pán mal pár otázok ohľadom toho, čo ten telefón dokáže, predajca evidentne robil svoju prácu super, pretože tvrdil, že ten telefón má všetko. Požiadavka pána bola, že chce telefón na telefonovanie, sem tam nejaká SMS a mail, občas spraví nejakú fotku. Samozrejme, podľa predajcu, najvhodnejší mobil preňho bol práve jabĺčková 7, 128 Gb…Pán skoro zamdlel, keď mu predavač povedal cenu, slušne poďakoval, že si to rozmyslí a šiel inam. Asi sa už nevráti …
Ak si vyberáte nový mobil ako sa správate??
Prídete do jednej predajne a vyberiete si len na základe toho, čo povie predavač alebo si robíte prieskum, porovnávate parametre a vypočujete si viacero názorov? Asi áno. A druhá otázka. Ako často meníte mobil? Štatistika hovorí, že v priemere každé 2 roky. Pod váhou týchto okolností mi napadá jedna otázka, ak si robíte prieskum na mobil, ktorý vymeníte do 2 rokov, prečo necháte rozhodnutie o záväzku na 30 rokov, v podobe úveru na bývanie, na predajcu v banke? Prečo nerobíte prieskum ohľadom záväzku na celý život?
Prečítajte si tiež: Ukazovať neznamená aj skutočne MAŤ!
V rámci bankového sektora sa pohybujem už 9 rokov. Čo už viem s istotou povedať, že každá banka má svojho vysnívaného klienta. Čiže klienta, ktorého preferuje.
Na základe čoho banka preferuje klienta? Týchto faktorov je omnoho viac, než by sa zdalo.
Začal by som vekom…sú banky, kde si ako 23-ročný mladý človek úver nevybavíte, je to tzv. KO kritérium a Vašu žiadosť zmietnu zo stola. Iné banky Vás za Váš vek „pokutujú“, to znamená, že Vám úver nezamietnu, ale zvýšia úrokovú sadzbu. To sa ale zvyčajne dozviete až na konci procesu. Keď už máte na stole úverovú zmluvu a bankár s úsmevom na perách oznamuje, že síce budete mesačne platiť o 40 eur viac ale nikde nedostanete lepšiu ponuku.
Druhým kritériom je vzdelanie. Áno, aj na základe tohto banky selektujú klientov. Uvediem príklad, prídete do banky ako stredoškolák a banka Vám ponúkne úrokovú sadzbu 2,2%, ale ak by s tými istými podmienkami prišiel do banky klient s ukončeným vysokoškolským vzdelaním, banka by mu ponúkla úrokovú sadzbu 1,4 %. Pri 55 000 úvere je rozdiel v splátke „IBA“ takmer 25 eur mesačne.
Kupujete byt či domček v malom mestečku alebo vo veľkom meste?
Pripravte sa na iné podmienky. Áno, to je ďalšia z informácií, na ktorú banka prihliada pri schvaľovaní Vášho úveru. Banky majú svoje obľúbené lokality, z ktorých klientov zvýhodňujú.
Prečítajte si tiež: Presvedčenia, ktoré robia z ľudí CHUDOBNÝCH
Aký je Váš príjem? Bude asi ďalšia otázka. Síce to nemá nič s logikou, ale výhodnejšie sadzby dostavajú tí, čo ten úver vlastne ani nepotrebujú alebo ho potrebujú menej. Každá banka počíta pri určovaní Vášho zostatku na splátku inak. Stáva, že ak jedna banka, vzhľadom na Váš príjem je ochotná Vám požičať 50 000 iná požičia aj 65 000.
Živnostníci a majitelia SRO, POZOR Vaše príjmy sa rátajú úplne inak a viaceré banky Vás doslova nechcú ako klientov, hlavne ak máte optimalizované daňové priznanie. Preto vyberajte obozretne.
Aká je kúpna cena a koľko z toho si chcete požičať? Takto by sa zjednodušene dala vysvetliť skratka LTV, ktorá je ďalšia z faktorov, ktorý ovplyvňuje výšku úroku a celkovo priechodnosť úveru. Tu nastala jedna z dôležitých zmien, vzhľadom nato, že banky už nevychádzajú z hodnoty znaleckého posudku ale vyberajú si nižšiu hodnotu. Čiže ak máte znalecký posudok na 100 000 eur ale kúpna cena je 85 000 eur, banka bude rátať LTV z nižšej sumy, v tomto prípade to bude z kúpnej ceny.
Od 1. 3. 2017 vstúpili na trh sprísnené podmienky obmedzujúce hodnotu LTV, čiže banky môžu požičať len 4 z 10 klientov viac ako 80% z kúpnej ceny nehnuteľnosti.
Pracujete rukami či hlavou? Kto je Váš zamestnávateľ? Tých otázok, na základe ktorých si banka vyberá klienta je omnoho viac, spomenul som len tie najčastejšie, na základe ktorých banky najčastejšie „porovnávajú klienta. Ako som uviedol v úvode, každá banka si hľadá ideálneho klienta, aby čo najviac znížila riziko nesplácania.
Ste „vhodným“ klientom pre Vašu banku?
Máte 2 možnosti, ako si zistiť všetky tieto informácie a nájsť si toho najlepšieho partnera na najbližších 30 rokov.
Prvá je, že oslovíte nezávislého finančného sprostredkovateľa a druhá je, že si obeháte všetky banky osobne.
Prečítajte si tiež: Ako robiť SPRÁVNE finančné ROZHODNUTIA !
Ak sa rozhodnete pre druhú možnosť, pripravte si pevné nervy, lebo žiaden bankár Vás nepošle ku konkurencii, pretože aj on potrebuje predať svoju hypotéku a tá jeho je predsa najlepšia a presne pre Vás. Bankári poznajú výhody konkurencie, teda presnejšie poznajú to v čom je konkurencia horšia oproti ich banke.
Ak Vás neláka bez cez prekážky, oslovte NÁS.
Ponuku pre každého klienta riešime individuálne podľa jeho požiadaviek a možností. Pripravíme pre Vás analýzu bánk a ich ponúk. V rámci analýz berieme do úvahy viac ako 25 faktorov, ktoré ovplyvňujú výhodnosť úverovej ponuky. Odhalíme Vám výhody a nevýhody jednotlivých ponúk. A to všetko v pohodlí Vašej obývačky, v čase, ktorý vyhovuje Vám.
V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať.
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Napíšte NÁM alebo AUTOROVI článku.