Veľmi často dostávame otázku ako získať kontakty na rozbeh podnikania. Rozhodli sme sa na túto tému napísať niekoľko riadkov. Táto téma sa však ani zďaleka netýka len finančníkov ale každého podnikateľa, ktorý chce vybudovať dlhodobo úspešný biznis. Nie je to síce univerzálny kľúč k úspechu ale množstvu ľuďom môže pomôcť k hľadaniu nových príležitostí.
Ako získať kontakty a pracovať s nimi?
V prvom rade si treba uvedomiť, že základom úspechu nieje len získať samotné kontakty ale ich aj rozvíjať. Nové vzťahy a priateľstvá dokážu v budúcnosti otvoriť dvere k rôznym príležitostiam. Nie je to len o tom niekoho poznať, potrebné je aj vzťah pestovať. Pýtate sa ako? Najefektívnejšiu cestou je investícia energie, času a niekedy aj peňazí do prehĺbenia vzťahu, či priateľstva. Hovorí sa, že priateľstvo vybudované na biznise je pevnejšie ako biznis vybudovaný na priateľstve. Niečo na tom bude, pretože práve tieto obchodné vzťahy bývajú veľakrát trvácnejšie. Keď má obchod naozaj fungovať, tak musia byť dodržané určité princípy a pravidlá. Pokiaľ sa dodržujú, tak sa prenášajú aj do osobnej roviny a vzťahy sú tak pevnejšie.
Prečítajte si tiež: Ukazovať neznamená aj skutočne MAŤ!
Rodina a príbuzní
Pokiaľ poskytujete nejakú službu alebo predávate nejaký produkt, tak je potrebné, aby o ňom vedeli v prvomrade vaši najbližší a rodina. Zároveň ak svojej službe a produktu veríte a ste presvedčený, že prináša skutočnú pridanú hodnotu, tak je v poriadku pokiaľ jeho výhody využijú najbližší rodinný príslušníci. Tí následne dokážu robiť skvelú reklamu, ktorá zabezpečí ďalších potencionálnych zákazníkov. Práve títo ľudia vám nielen veria ale vás aj veľmi radi podporia vo vašej myšlienke. Sú prípady, kedy rodina nepatrí medzi práve vhodnú cieľovú skupinu pri rozbehu podnikania a pre tieto prípady je tu ďalšia kategória.
Priatelia a známi
Samozrejme títo ľudia vás veľmi dobre poznajú a je veľká škoda, keď nepatria medzi prvých, ktorí by mali byť oboznámení s vašim produktom alebo službou. Prečo? Jednoducho pokiaľ poskytujete niečo, čo ľudom pomáha, uľahčuje život alebo šetrí čas a peniaze, tak prečo by to mali využívať od niekoho iného? Veď práve priatelia a známi si vás radi vypočujú aby mohli spraviť rozhodnutie. Pochopiteľne je vždy namieste im nechať slobodné zváženie, či chcú alebo nechcú využiť produkt alebo službu cez vás. Nátlakom nikdy nič nikto nedosiahne a preto je potrebné, aby ste poznali aj potreby svojho okolia.
V praxi to znamená, že nebudete ponúkať krmivo pre psa niekomu, kto nemá domáceho miláčika najmä z hľadiska efektivity vášho času. Informovať ho samozrejme môžete, netreba mať však naivné očakávania, že skočí po vašej službe a produkte všetkými desiatimi. Je vždy dobré vopred zvážiť, kto by vašim potencionálnym klientom mohol byť a kto naopak nie. Kategória priatelia a známi však patria vo väčšine prípadov medzi ľudí, ktorí vám pomôžu rozbehnúť biznis a nájsť cestu ako získať kontakty.
Prečítajte si tiež: Začali ste PRACOVAŤ? NEZABUDNITE na týchto 5 vecí…
Asociácie z minulosti
Začínajúci podnikatelia si myslia, že keď rozbehnú svoj biznis na rodine a priateľoch, tak ich podnikanie skončilo. Veľakrát zabúdajú, že veľmi nápomocné môžu byť aj kontakty z minulosti alebo z detstva. Ktoré máme na mysli? Asociácií je množstvo, napríklad taká základná, stredná alebo vysoká škola. Mnoho z nás sa zúčastnilo rôznych letných táborov, záujmových krúžkov, či získalo kamarátov z dvora. Niektorí absolvovali povinnú vojenskú službu, rôzne kurzy alebo autoškolu. Aj toto sú výborné zdroje ako si spomenúť na ľudí, na ktorých ste už možno aj zabudli. Veľa ľudí od detstva športuje, navštevuje kostol alebo chodili na rôzne spoločenské podujatia, plesy, diskotéky. Pri každej takejto aktivite sa človek stretával s rôznymi ľuďmi, ktorí dnes môžu byť nielen kvalitnými obchodnými partnermi ale aj klientmi. Ako sa však s týmito ľuďmi spojiť a získať na nich kontakt? Odpoveďou sú:
Sociálne siete
Žijeme v úžasnej dobe plnej informácii a príležitostí. Veľakrát sme už počuli: „kto nie je na sociálnych sietiach ako keby neexistoval“. Žiaľ alebo chvalabohu je to pravda. Určite sa nájdu ľudia, ktorí s týmto výrokom vôbec nesúhlasia. To je v poriadku, samozrejme, že sa dá vybudovať úspešné podnikanie aj bez sociálnych sietí. Avšak v dnešnej dobe sú neodškriepiteľne veľkým pomocníkom v tom ako dať o sebe vedieť ale aj ako sa spojiť s ľuďmi, ktorých sme veľmi dlho nevideli. Pravidelne sa stretávame s tým, že práve prostredníctvom sociálnych sietí niekto zorganizuje nejaké zaujímavé podujatie, stretávku alebo inú udalosť, ktorá pomáha nielen oživiť vzťahy medzi ľuďmi ale zároveň sa s novými ľuďmi zoznámiť.
Sociálne siete vedia byť zlým pánom ale aj dobrým sluhom. Záleží na aký účel ich vieme využiť. Bezduché niekoľkohodinové skrolovanie po obrazovke môže zabiť veľa času a vyplniť niekomu dlhú chvíľu. Inému pomôže nadviazať nové priateľstvá, získať užitočné informácie, či sprostredkovať efektívnu reklamu. Je na každom z nás ako využije tento nástroj. Je úplne v poriadku, pokiaľ ľudia a priatelia na sociálnych sietiach vedia, čomu sa venujete, čo ponúkate a aké máte ciele. O to jednoduchšie získate nielen dôveru ale aj dopyt po vašich tovaroch a službách. Netreba to však preháňať a aj tu sa treba držať pravidla všetkého veľa škodí.
Prečítajte si tiež: Náročné začiatky každého finančníka
Referencie od spokojných klientov
Najvyššia forma reklamy a obchodu sú a vždy budú dobré referencie. Pokiaľ spravíte svoju prácu kvalitne a profesionálne, tak sa s ňou ľudia vždy radi pochvália. Naopak nekvalita a zlá infomácia sa šíri niekoľkokrát rýchlejšie, na to netreba zabúdať. Snažte sa predčiť očakávania a priniesť vždy klientom niečo navyše. Pomôže to nielen obchodu ale aj ďalším kvalitným referenciám. Zároveň nie je nič krajšie ako keď sa do vašich uší dostane dobrá reklama na vás samých. To je vždy pohladenie pre dušu. Vždy to ale trvá nejaký čas a preto treba trpezlivo, vytrvalo a dlhodobo budovať svoje dobré meno a značku. Práve vďaka kvalitnej referencii sa dokážete oveľa rýchlejšie rozbehnúť v biznise a priniesť služby a produkty čo najširšiemu spektru ľudí. Je to ten najefektívnejší spôsob ako získať kontakty pre rozvoj vášho podnikania. Nepodcente práve preto kvalitu, ktorú poskytujete najmä u predchádzajúcich dôležitých skupín akými sú rodina a priatelia.
Zoznamovanie sa s novými ľuďmi
Pre niekoho viac prirodzené a pre niekoho menej. Fakt je však taký, že pri každej udalosti alebo aktivite ste konfrontovaní s inými ľuďmi, prečo tieto príležitosti však nevyužiť a nenaviazať nové priateľstvá a vzťahy? Aj krátky dialóg veľakrát o ničom dokáže divy a vie vám otvoriť množstvo príležitostí. Treba si uvedomiť, že každý človek má iné záujmy a je v niečom lepší ako ste vy sami. Prečo nevyužiť tento potenciál a neučiť sa od druhých práve to, čo ešte neviete?
Nikto netvrdí, že pri prvom kontakte treba hneď ponúkať a tlačiť svoj produkt alebo službu. Práve naopak, zaujímať sa úprimne a chcieť si vytvoriť nového priateľa. To je tá správna cesta, pokiaľ sa už priateľom stane, tak potom je postup rovnaký ako bolo vyššie popísané. Práve vďaka takýmto príležitostiam dokážete získať obrovské množstvo nových priateľov a aj potencionálnych klientov. Nezabúdajme, že všetci sme len ľudia a je naším prirodzeným inštinktom sa socializovať. Treba to len využívať a odstrániť predsudky.
Prečítajte si tiež: Ako robiť SPRÁVNE finančné ROZHODNUTIA !
Voľnočasové aktivity
Je dnes veľmi málo ľudí, ktorí by nemali žiaden koníček. Práve tieto aktivity nás najviac dokážu prepojiť s inými ľuďmi. Radi hráte futbal, chodíte na jogu alebo do posilňovne? Využite svoj koníček na to, aby ste sa v ňom zdokonalili prostredníctvom komunikácie a stretávania sa s ľuďmi s rovnakou záľubou. Nie je nič jednoduchšie ako skĺbiť niečo, čo vás baví s tým, čo vás môže spoločne obohatiť. Pomôžete tak nielen sebe ale aj iným.
Voľnočasové aktivity sú výborným spôsobom ako získať kontakty, najmä také s ktorými si budete rozumieť. Pokiaľ takú aktivitu nemáte, tak začnite rozmýšľať nad tým, čo by vás mohlo napĺňať a pokiaľ nič nevymyslíte, tak začnite skúšať. Najlepším spôsobom je pripojiť sa k svojim kamarátom, známym a vyskúšať niečo nové. Ako sa hovorí, kto hľadá, nájde. Nakoniec sa zamilujete do niečoho, čo vám ešte k tomu zmení aj život. Koníčky pomáhajú predovšetkým vypnúť myseľ a odpojiť sa od každodenných starostí.
Budovanie dobrých vzťahov
Tento odstavec by mal byť úplnou samozrejmosťou. Avšak predsa len tu spomenieme pár vecí, na ktoré si treba dávať pozor. Ľudia majú radi ľudí, ktorí sú pozitívni, preto sa snažte pôsobiť tak, aby sa s vami chceli iní stretávať. Nikto nevyhľadáva prítomnosť nejakého hundroša alebo nerváka. Zároveň je potrebné pochopiť, že sa ľudia, vždy zaujímajú predovšetkým o seba a preto sa o nich zaujímajte, samozrejme čo najúprimnejšie. Sarkazmus a iróniu voči iným si nechajte maximálne tak pre seba. Nie je nič horšie ako keď sa dotknete ega niekoho druhého. Snažte sa byť partnerom toho druhého a podržať ho v ťažkých chvíľach. Budte takým, v akého prítomnosti by ste sa chceli sami nachádzať. Práve pestovanie takýchto vzťahov je veľmi efektívny nástroj ako získať kontakty. Budovanie dobrých vzťahov je v prvom rade založené na komunikácii a vzájomnom porozumení. Všetko, čo tu popisujeme platí na 100% aj v partnerskom vzťahu.
Prečítajte si tiež: Spoliehate sa na štát? Robíte veľkú chybu!
Ako si zvýšiť šance
Základom k úspechu ako získať kontakty je v prvom rade aktivita. Bez vetra sa ani lístok nepohne. Rovnako to platí v budovaní medziľudských vzťahov ako aj v podnikaní. Ďalším krokom je nečakať, kedy sa naskytne príležitosť ale vytvoriť si ju. V prípade, že príde situácia, ktorá by mohla pomôcť oživiť vzťah, získať nový kontakt, nadviazať rozhovor, tak ju prirodzene využite. Nenechávajte nič na náhodu a vždy sa snažte zanechať dobrý dojem a poskytnúť službu najlepšie ako viete. Kvalita a profesionalita je vždy na prvom mieste.
Vypracujte si zoznam kontaktov. Aktívne a efektívne s ním neustále pracujte, dopĺňajte a zveľaďujte. Robte si reklamu všade, kde je to len možné, minimalizujte náklady vďaka sociálnym sietiam. Vzdelávajte sa vo svojej oblasti a zvyšujte si stále rozhľad, ktorý vám pomôže v komunikácii s inými ľuďmi. Hľadajte nové spôsoby získavania zákazníkov a pomáhajte aj iným v ich biznisoch, určite sa vám to vráti späť. Držte sa pravidla, daj zarobiť a sám zarobíš alebo dávaním získaš. Hlavne to robte nezištne a určite sa vám to vráti, pretože aj tu vždy funguje zákon príťažlivosti.
Záver
Spôsobov ako získať kontakty je určite oveľa viacej. Venovali sme sa len niektorým, s ktorými sa stretneme najčastejšie. Nie je to však jediný univerzálny návod. Pokiaľ však tieto riadky pomôžu aspoň jednému človeku, tak mal tento článok zmysel. Kontakty sú kľúčové k dosiahnutiu úspechu v akejkoľvek oblasti. Od profesie finančného odborníka až po akékoľvek zmysluplné podnikanie. Veríme, že si čitatelia zoberú z obsahu to svoje a pomôže im to v osobnom ale aj pracovnom živote. Pokiaľ máte aj vy nejakú zaujímavú skúsenosť alebo myšlienku, tak napíšte nižšie do komentu.
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Napíšte nám.