Na Slovensku bol kedysi finančný poradca (po novom už finančný sprostredkovateľ) najmä „vďaka“ veľkým MLM firmám snáď v takmer každej druhej rodine. Zrejme sa ich počet v posledných rokoch aj miernym sprísnením legislatívy (zavedenie odborných skúšok) trošku znížil. Stále nás je však viac než dosť. 🙂 Veľké MLM firmy nábor nových „špecialistov na financie“ totiž nikdy nezastavili. Tie ostatné firmy zas väčšinou náborujú spomedzi skúsenejších sprostredkovateľov konkurencie. Ako teda rozoznať odborníka od toho, kto sa na neho iba hrá?
Ako som už v úvode napísal, veľké firmy pôsobiace na Slovensku v oblasti sprostredkovania finančných produktov cez svojich manažérov stále hľadajú nových ľudí do tohto biznisu. V podstate už od začiatku vedia, že väčšina z nich „neprežije“ v tomto povolaní prvý rok, maximálne dva. Spravia však aspoň pár zmlúv doma a v blízkej rodine, známym a verte mi rozdielové provízie pre týchto manažérov sú dostatočne motivujúce stále hľadať „nové talenty“. Nikoho sa týmito slovami nechcem dotknúť, každý sme nejako začínali. Každopádne, toto je asi téma na iný článok. Poďme sa teraz pozrieť na to, ako by sme mali rozoznať kvalitu a vedomosti len od schopnosti predať sa.
1. Zaujímajte sa o vzdelanie vášho potenciálneho „poradcu“.
Bohužiaľ v tomto smere je legislatíva stále veľmi benevolentná. V podstate stačí maturita, čistý register a absolvovanie stále pomerne ľahkých odborných skúšok. Ideálne by bolo, ak by mal aspoň stredoškolské ekonomické vzdelanie. Samozrejme, ani vysokoškolský titul z ekonomického odboru nemôže zaručiť, že ho škola bavila (resp. aspoň predmety blízke tejto práci), je naozaj finančne gramotný a neštudoval len pre titul. Na druhej strane sa týmto prvým bodom nechcem nikoho dotknúť. Určite existuje zopár finančných odborníkov, ktorí síce študovali niečo úplne iné, ale potom sa našli práve v tomto odbore a sú v tom po pár rokoch už naozaj dobrí.
Prečítajte si tiež: Využiť, či nevyužiť služby finančného PORADCU?
2. Čo robil predtým, resp. čo robí popritom?
Veľké MLM firmy pri náboroch nerobia rozdiely, každému dajú príležitosť „načuchnúť“ do sveta financií. Tým pádom viete v praxi stretnúť čašníkov, hokejistov, predavačov atď., ktorí po večeroch a cez víkendy radia ľuďom pri výbere finančných produktov a nastavení financií celkovo. Samostatnou kategóriou sú študenti, a to nie len vysokých ale aj stredných škôl. Teda nie žeby medzi nimi nemohli byť šikovní, zodpovední a finančne gramotní mladí ľudia. Ideálne, ak sú ešte aj študentmi nejakých ekonomických odborov. Väčšinou však ide o mladých, naivných a premotivovaných ľudí. Inak povedané „ľahkú korisť“ pre veľké MLM firmy a ich manažérov. V tomto prípade už kvalita rady, ktorú môžete dostať, závisí skôr od odbornosti a morálnosti ich manažérov, ktorých však osobne väčšinou nespoznáte (v takom prípade si však pokojne pýtajte meno manažéra a „preklepnite“ si aspoň jeho).
3. Ako dlho sa venuje tejto činnosti?
Prax je dôležitá, človek sa časom množstvo vecí naučí, začne inak vnímať súvislostí. Na druhej strane to, že to niekto robí napr. 10 rokov, môže znamenať aj to, že to robí 10 rokov zle. A každý musí aj raz začať. Ja som bol vďačný za prejavenú dôveru svojim prvým klientom pred deviatimi rokmi.
4. Pýtajte si referencie.
Niektorí ich máme zverejnené priamo na našich weboch (prípadne na iných miestach na internete k tomu určených) s kontaktom na spokojných klientov. Nebojte sa ich však vypýtať aj samostatne, ak to nie je prípad vášho sprostredkovateľa v oblasti financií. Ideálne by to mali byť pre neho cudzí ľudia, nie rodina a blízki. Čím viac, tým lepšie. Aj keď osobne môžem povedať, že nie každý spokojný klient je ochotný aj dať takúto referenciu, kde by zverejnil nejaký kontakt na seba, či celé meno.
Prečítajte si tiež: Budúcnosť finančných služieb
5. Preverte si ho na internete.
Prvé čo by ste mali skontrolovať je register NBS https://regfap.nbs.sk/search.php Tam si nájdete aktuálnu firmu, s ktorou spolupracuje, aj prípadnú históriu predošlých s dátumami (takže si preveríte aj jeho prax v rokoch). Nečudujte sa, ak robí už dlhšie, pokiaľ už zmenil pár firiem. V tomto povolaní je to, bohužiaľ, bežné. Väčšina z nás začínala v niektorej z tých tzv. „veľkých MLM firiem“. Trh sa však vyvíja a s ním sa menia aj firmy v tomto biznise.
Za seba môžem povedať, že mi záleží na tom, aby firma, s ktorou v tejto oblasti spolupracujem, vedela poskytnúť dobré podmienky na prácu mne (čo zďaleka nie je len o výške provízií) a dostatočne široké portfólio zazmluvnených bánk, poisťovní a pod. pre mojich klientov. Osobne môžem povedať, že som nikdy nemenil firmu „len“ pre vyššie provízie (tu treba podotknúť, aby si niekto nenamýšľal, že väčšinou sú vyššie či nižšie z dôvodu ich rozdielneho prerozdelenia medzi firmu – manažment a sprostredkovateľov, prípadne ešte pre objemy, ktoré firma robí). V podstate sú všetky finančné produkty z hľadiska poplatkov rovnako „drahé“, či pôjdete priamo na pobočku poisťovne, banky alebo oslovíte sprostredkovateľa.
Ďalší register, kde si ho odporúčam preveriť, je zoznam dlžníkov, napr. tento https://dlznik.zoznam.sk/. Ak chce radiť iným ľuďom, sám by mal mať svoje financie v poriadku a ísť príkladom. V tomto registri si viete skontrolovať prípadné dlhy na poistnom a daniach. Samozrejme, to, že dlží pár desiatok či stoviek eur, nemusí ešte nič znamenať (možno len jeden mesiac zabudol uhradiť včas). Spozornieť už určite treba najmä vtedy, ak už ide o tisícky eur. Množstvo informácií sa môžete dozvedieť už samotným napísaním mena vášho potenciálneho radcu do internetového vyhľadávača.
6. Online image.
Má vlastný web, blog? Dnes ich už má množstvo sprostredkovateľov. Ak áno, určite si dobre prejdite jeho webstránku, viac si však všímajte jej obsah, než dizajn. To isté platí, ak píše články a má vlastné blogy. Znovu platí, že počet finančných sprostredkovateľov, ktorí využívajú online marketing, rastie. Skúste preto vlastným, zdravým sedliackym rozumom zhodnotiť úroveň obsahu jeho článkov. Na akých blogoch, portáloch sú zverejnené, akú mali čítanosť, koľko „lajkov“ dostali. Ako dlho už články píše (všeobecne, nie len na konkrétnom portáli či blogu). Boli krátke a obsahovo aj odborne plytké? Alebo síce dlhé no v podstate len „keci“ o ničom?
Pozor však aj tu na komentáre a prípadný rating článku. Mám vlastnú skúsenosť, že keď som sa v článku dotkol časti konkurencie, ktorá predáva nevýhodné poistky so sporením, tak sa práve oni následne obuli svojimi komentármi a hodnotením článku do mňa.:) Bohužiaľ, aj taký je tento biznis. Ale to je ešte v pohode, počul som už aj o zapálených autách sprostredkovateľov, ktorí preberali konkurencii (pravdepodobne) nespokojných klientov. Dnes si založiť blog a niečo napísať vie už takmer každý, takže aj pri tomto bode buďte opatrný. Stále to môže byť viac dobrý obchodník ako odborník.
7. S akou firmou spolupracuje v tejto oblasti a aké široké portfólio zazmluvnených finančných inštitúcií daná firma má.
Nechcel som to dávať medzi prvé body. Nemám rád veľké MLM firmy, ktoré robia veľké nábory nováčikov, často bez akejkoľvek praxe a vzdelania v tomto odbore a učia ich robiť tvrdý obchod. To však neznamená, že s takou firmou nemôžu spolupracovať aj odborníci s morálnymi zásadami. Povesť firmy sa dá pomerne ľahko preveriť na internete. Každá seriózna firma bude mať na svojom webe zverejnené aj portfólio zazmluvnených finančných inštitúcií.
Myslím, samozrejme, banky, poisťovne a iné finančné inštitúcie, ktoré poskytujú rôzne finančné služby (nakoľko my sme „len“ sprostredkovatelia, ktorí ľuďom majú pomôcť s ich výberom a nastavením tak, aby to bolo čo najvýhodnejšie pre klienta). Čím z väčšieho množstva bánk, poisťovní atď. vie sprostredkovateľ vyberať, tým je vyššia pravdepodobnosť, že vám bude vedieť sprostredkovať najvýhodnejší produkt na trhu, resp. aspoň jeden z najvýhodnejších. Samozrejme, napr. také životné poistenie treba vedieť aj správne nastaviť, darmo by šlo o najlepší produkt na trhu, ak budú hlúpo vybraté riziká a poistné sumy a to platí aj pre iné finančné produkty.
Prečítajte si tiež: Aké majú ľudia predsudky voči FINANČNÍKOM?
8. Vystupovanie a dojem.
Tento bod som schválne dal až ako posledný, nakoľko práve dobrí obchodníci sú v tom výborní. Sprostredkovatelia z niektorých firiem chodia výlučne oblečení v oblekoch a zvyknú sa tváriť veľmi zaneprázdnene. Popravde sa však často viac venujú vnútorným motivačným školeniam či novým náborom ľudí, ako skutočným klientom a ich potrebám. Každopádne by však profesionálny finančný odborník mal mať isté vystupovanie, štýl obliekania (samozrejme, hovoríme v čase stretávania sa s klientmi…). Podobne ani nadštandardne vybavená kancelária nebude žiadnou zárukou odbornosti. Naopak táto práca resp. podnikanie sa dá v pohode robiť aj bez kancelárie. Ak spolu komunikujete mailom, tak by, samozrejme, nemal písať s hrubými gramatickými chybami. Pri telefonovaní samotné jednanie tiež spraví určitý dojem. No pamätajte, že práve skutoční odborníci v tomto poslednom bode často pokrivkávajú. Takže nesúďte knihu podľa obalu. 🙂
Na záver dodám len toľko – žiaden odborník dlho nevydrží v tomto odbore podnikania, ak sa nebude vedieť predať. Takže ak natrafíte na dobrého obchodníka, neznamená to, že zároveň to nemôže byť aj veľký odborník s morálnymi zásadami v podnikaní, ktorému sa venuje.
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Napíšte NÁM alebo AUTOROVI článku.