„FINANČNÁ MOZGOVŇA (séria článkov k inšpirácii finančných profesionálov, rozvoju kritického myslenia, k pohode a prosperite, s nadhľadom a pragmaticky)“
—
Každý múdry financ si často kladie denne otázku, čo vymyslieť originálne, aby sa málo narobil, ale veľa zarobil. Niekedy stačí k tomu šťastie, inokedy náhody alebo zdravý sedliacky rozum. Častejšie však húževnatosť, inštinkt dravca a dôsledný ťah na bránku s vynikajúcou koncovkou. Všetky vyššie uvedené atribúty sa točia viac alebo menej, priamo alebo nepriamo okolo tvorivosti, originality a invenčnej jedinečnosti. Priznajte si poctivo, kedy ste si naposledy prečítali nejakú dobrú knihu o kreativite? A či vôbec niekedy v živote?
Tvorba autora článku: https://www.martinus.sk/authors/Emil-Burak
Kreativita (tvorivosť) – sa dá vnímať v užšom zmysle (napríklad je pre mnohých len módne slovo a moderný hit atraktívnych titulov na oslovenie poslucháča i čitateľa dneška) i širšom slova zmysle (napríklad ako životný štýl, najúžasnejšia metóda sebarealizácie človeka dostupná v ľudskej výbave človeka v treťom miléniu). Tvorivosť sa páči ako výraz viac ako kreativita mnohým ľuďom. Vraj aj preto, lebo pojem „kreativita“ agresívne aplikuje najmä reklama. A slovo „reKLAMA“ je odvodené od slova klamať a zavádzať. A kto z nás má rád, keď ho klamú?
Radosť a starosť – potvrdzujú rôznosť
Tvorivý prístup je pre niekoho potešenie, radosť, milá výzva a sympatické produktívne konanie. Pre iného presne naopak: strach, riziko, nemilé prekvapenie a kontraproduktívna hrozba odhaľujúca jeho málo plodný alebo neplodný status. Okrem prirodzeného nadania, sklonu a talentu k tvorivosti sa dá veľa v kreativite dosiahnuť špeciálne zameraným vzdelávaním, intenzívnym tréningom a komplexnou edukáciou, že tvoriť sa oplatí. Každá práca a činnosť človeka je šancou, výzvou a príležitosťou k zlepšeniu tvorivosti (v prípade bližšieho záujmu – do Vašej pozornosti aj inšpiračné knihy POHODOU k PROSPERITE, SEBAROZVOJ a KREATIVITA od autora tohto článku). Len k tomu treba maličkosť – t.j. správny postoj. Mozgovňu financov je nutné opierať najmä o častý tréning tvorivosti.
Prečítajte si tiež: Dôvera u klienta: Ťažko ju získať, ľahko ju stratiť
Najvyššie IQ vôbec neznamená súčasne najlepšieho tvorcu
Mylné elitárske prístupy a rôzne kastovnícke hnutie o neprirodzenom velebení IKONOVÉHO PRIEMYSLU (reklamné ikony ako magnety na manipulácie a ohlupovanie spotrebiteľov pri snahe o zväčšovanie trhu klientov, celebrity a z nich plynúce riziko, kult osobností kontraproduktívnych ľudí,…atď.) podsúvajú chybne niektoré názory, že platí priamoúmerne jednoznačnosť typu: čím vyšší inteligenčný kvocient, tým lepší tvorca.
Samozrejme, že takáto univerzálna jednoduchosť neplatí, lebo existujú mnohí ľudia, ktorí napríklad majú nepatria do MENSY (členovia musia mať IQ nad 130 bodov) nadpriemerne inteligentných ľudí, ale súčasne ich miera kreativita dosahuje astronomicky bájnu šírku dimenzie (kvantita) i hĺbku génia (kvalita).
Niekedy vie človek „len“ so základnou školou dosiahnuť fantastické dielo (napr. slávne drevené mechanické betlehemy našich majstrov).
FFO – trojrozmer nápaditosti
Ak vnímame tvorivosť najmä z hľadiska úžitku a prínosov nie pre konkrétneho tvorcu (autora), ale pre širšiu komunitu, kolektív a ľudstvo – tak je vhodné spomenúť aj trojjedinný princíp vývoja nápadov v ľudskej hlave pomenovanej odborným žargónom vedcov takto:
1/ FLUENCIA – množstvo nápadov za daný čas
2/ FLEXIBILITA – skóre rozmanitosti nápadov
3/ ORIGINALITA – je najväčší prediktor tvorivosti a najlepšie (najviac) dokáže predpovedať, či daný človek je kreatívny alebo nie.
Uvedené tri oblasti sú hlavným cieľom skúmania rôznych testov a meraní v rámci personálneho manažmentu, napríklad – keď prijímajú do práce tzv. bielych golierikov nových uchádzačov.
Testy originality a invenčnej jedinečnosti
Netreba podliehať panike, keď narazíte v akýchkoľvek psychologických testoch na to, že ste nevyhoveli alebo nemali za ne dosť bodov. Merať tvorivosť sa síce oplatí, ale súčasne niet takého metra, ktorý by dokázal zmerať Váš potenciál originality a kapitál jedinečnosti.
Každý človek je iný a tým jedinečne bohatý. Oveľa lepším metrom na posilňovanie vlastnej tvorivosti je kreovať veci pre vlastné šťastie a spokojnosť, ako len pre cieľ porovnania sa s inými alebo túžby po objavení elitnom vynáleze, geniálnom objave alebo bájnom systéme, procese, či stroji (napr. perpetuum mobile).
Prečítajte si tiež: Presvedčenia, ktoré robia z ľudí CHUDOBNÝCH
Vyhnúť sa demotivácii z hlúpej chyby
Hodnotiace testy alebo dotazníky alebo iné výskumné metódy a postupy na originalitu a jedinečnosť (alebo akékoľvek iné k tvorivosti v rámci pestrej palety v ponuke psychologických testov dnes) sú rôzne – slovné, grafické, kombinované…
V princípe vždy ponúkajú výsledok štyroch úrovní: podpriemer, priemer, nadpriemer, vysoký nadpriemer (géniovia, mimoriadne talenty, absolútny nadštandard). Rozumný a citlivý záver a návod k ich aplikácii si často obyčajní ľudia nevšimnú. T.j. vážnosť upozornenia, že každé riešenie je správne – len hľadané typy povolaní a potenciálu pre kreativitu môžu byť rôzne v cieľoch konkrétneho testu.
Neurobte nikdy takú chybu, že budete niekoho odradzovať od tvorivosti (napríklad vlastné deti) a blokovať ich osobné pokusy o originalitu a kreativitu len a len preto, že v nejakej skúške alebo teste neobstáli. Život predsa ponúka každý deň aj dospelým stovky a tisíce skúšok, kde mnohí prehrávajú okrem výhier. Ale vždy sú víťazmi, ak neprehliadnu pritom zdanlivú „maličkosť“: NIKDY NEZABUDNÚŤ VYHRAŤ POUČENIE z každej prehry, krízy, porážky, neúspechu.
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Napíšte nám.