Život je rozmanitý a prináša veľa nečakaných situácií. Pokiaľ sú pozitívne o to lepšie. Čo však treba robiť v prípade, keď sa stane nepríjemná vec ako je úraz alebo autonehoda? Viete kedy a komu nahlásiť poistnú udalosť, prípadne, čo k nahlasovaniu potrebujete? V tomto článku vám priblížim, ako treba riešiť škodové udalosti z rôznych poistení.
PZP/havarijné poistenie
Každý deň počuť v dopravnom servise o množstve autonehôd, takže vedieť postup nahlásenia pri autonehode bude pre mnohých určite užitočný. Verím, že zabezpečenie miesta nehody a poskytnutie prvej pomoci je samozrejmosťou. Privolanie polície sa odporúča za každých okolností (niektoré poisťovne to vyžadujú aj pri malých škodách na automobile), či však reálne prídu na miesto nehody je len na ich zvážení, preto odporúčam poznačiť si čas volania, pokiaľ by ho poisťovňa neskôr vyžiadala. Následne je nutné spísať správu o nehode a podpísať ju všetkými zúčastnenými stranami. Nehodu a rozsah škôd si zaznamenajte fotkami. Ak máte v aute kameru, môže urýchliť objasnenie nehody. Dôležité je dodať, že nahlásiť poistnú udalosť majú povinnosť vinník aj poškodený a to do 15 dní od nehody, pokiaľ sa stala na Slovensku a do 30 dní, ak sa udiala v zahraničí. Určite to, však, neodkladajte.
Prečítajte si tiež: Poistenie úveru v BANKE? Ani NÁHODOU!
Pokiaľ si chcete škodu uplatniť z havarijného poistenia, je potrebné zaistiť si obhliadku poškodeného vozidla od vašej poisťovne. Ak si nie ste istý, či škodu na svojom aute nahlásiť cez PZP alebo havarijné poistenie, odporúčam poradiť sa s vašim finančným poradcom, ktorý na základe skúseností s jednotlivými poisťovňami bude vedieť určiť, čo je pre vás výhodnejšie.
Životné poistenie
Pri rizikovom životnom poistení patria medzi poistné udalosti rôzne úrazy, PN, invalidita, choroby či smrť… Ku každému jednému pripoisteniu sa poisťovne stavajú individuálne, to znamená, že sú rôzne čakacie doby od začiatku poistenia, počas ktorých poisťovňa z niektorých pripoistení neplní a chráni sa tak pred možnými špekulatívnymi prípadmi. Poistnú udalosť viete nahlásiť telefonicky, online emailom alebo prostredníctvom svojho poradcu a následne doložíte požadované doklady o zdravotnom stave (najčastejšie lekárske správy o začiatku choroby/úrazu, správy od odborného lekára, priebeh liečenia, prepúšťacia správa, v prípade smrti úmrtný list a podobne). Ak poistnú udalosť nahlásite čo najskôr, v poisťovni získate malé plus a uľahčíte tak vyriešenie udalosti k vašej spokojnosti.
Poistenie nehnuteľnosti/domácnosti
Nech už sa s vašim domovom stalo čokoľvek, či už krádež alebo napríklad vytopenie, najdôležitejšie je dať čo najskôr vedieť poisťovni, aby k vám mohli poslať svojho technika na obhliadku. On situáciu prešetrí a informuje vás o vhodných riešeniach. Aby ste to poisťovni uľahčili, spravte si fotky, ktoré zobrazujú rozsah poškodenia, spíšte si predpokladanú sumu poškodenia. Pri krádeži zasa treba spísať odcudzené veci a dohľadať od nich doklad o kúpe.
Prečítajte si tiež: 4 príklady z praxe, pre ktoré je mať potrebné KVALITNÉ POISTENIE
Súčasťou poistenia domácnosti často býva aj poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú členmi domácností voči tretím osobám. Pes pohrýzol suseda, dieťa rozbilo v obchode drahý tovar, môže to byť čokoľvek. V tomto prípade treba opäť volať do poisťovne, zabezpečiť obhliadku miesta, urobiť fotodokumentáciu, v prípade poškodenia zdravia sa doloží tlačivo od poškodeného a jeho zdravotné záznamy.
Poistné udalosti sú naozaj rôznorodé a faktom zostáva, že človek často v prvej chvíli netuší, čo robiť. Moje odporúčanie je zavolať v takejto situácii svojmu finančnému poradcovi, ten najlepšie vie, v ktorej poisťovni máte zmluvu, či danú udalosť poistenie kryje, usmerní vás, prípadne pomôže s nahlásením. Pre akútne prípady je taktiež k dispozícii asistenčná služba. Poistné udalosti sa dajú v dnešnej online dobe nahlásiť nielen telefonicky či emailom, ale už aj prostredníctvom web stránok jednotlivých poisťovní. Stačí sa vždy držať ich pokynov a doložiť požadované doklady. Dá sa to zvládnuť, čo poviete? 🙂
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Napíšte NÁM alebo AUTOROVI článku.