V tomto článku sa pozrieme na to, čo všetko si môže dať finančný sprostredkovateľ do daňovo uznateľných výdavkov a kedy sa mu ešte viac oplatí využiť paušálne výdavky.
V prvom rade si zacitujme, ako daňový výdavok definuje Zákon o dani z príjmov, § 2 odsek i:
„daňovým výdavkom výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve 1) daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t), v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak tento zákon neustanovuje inak“.
- Zaplatené odvody na zdravotné a sociálne poistenie. Cela výška týchto odvodov je výdavkom ovplyvňujúcim základ dane (VOZD). A to aj odvody, ktoré boli zaplatené napr. v roku 2017 za rok 2016 (pri jednoduchom účtovníctve a daňovej evidencii).
- Výdavky na telefón, internet. Žiaden finančný sprostredkovateľ sa pri svojej práci nezaobíde bez mobilu a pripojenia na internet. Určite však neodporúčam „osvedčené triky“ dať si na svoju živnosť aj mobily celej rodiny a podobne, toto vám prejde len do okamihu daňovej kontroly. Tá si dokonca môže vyžiadať výpis telefónnych čísel. Ak sa preukáže, že šlo o súkromné hovory, budete musieť doplatiť daň a zaplatiť aj nejakú pokutu.
- Nákup zariadení výpočtovej techniky – mobil, notebook, počítač, multifunkčná tlačiareň atď. Všetko toto potrebujete k svojej práci, k dosahovaniu a udržaniu príjmov, takže ide o daňové výdavky.
- Kancelársky nábytok. Zariadenie kancelárie alebo hoci len „domácej pracovne“ (pracovný stôl, stoličky, regále…).
- Prenájom kancelárie. Nájomné vrátane poplatkov za energie či údržbu takýchto priestorov je daňovým výdavkom.
- Zaobstaranie motorového vozidla – inak povedané kúpa auta. Budete ho odpisovať 4 roky, ak sa nechcete naťahovať s daňovou kontrolou (že ho nevyužívate aj na súkromné účely), tak si do výdavkov dajte „len“ 80 % ceny vozidla.
- Výdavky súvisiace s autom – aj všetky ostatné výdavky ako poistenie, servis, údržba a v neposlednom rade pohonné látky (benzín, nafta, LPG…) si, samozrejme, pokojne môžete dať do výdavkov.
- Mzdy zamestnancov – ak máte už aj zamestnancov (asistentka, administratívna pracovníčka…), prirodzene si môžete dať ich mzdu do výdavkov.
- Služby ekonómov a právnikov. Ak tieto služby sú poskytované pre vašu firmu, tak sú daňovým výdavkom.
- Odborná literatúra, vzdelávanie, odborné skúšky. Už trochu diskutabilná je motivačná literatúra či motivačné školenia a zrejme bude závisieť od konkrétnej daňovej kontroly a konkrétnych ľudí, či vám to uznajú za daňový výdavok. Vy, pravdaže, môžete namietať, že bez toho by ste nedosahovali také príjmy.
- Kancelárske potreby – papier, atrament atď. Samozrejme, všetko toto si môžete dať do výdavkov.
- Strava. Či už vo forme stravných lístkov alebo bločkov z reštaurácií. Avšak pozor, len do výšky 4,5 € denne (2017). Tiež neodporúčam provokovať daňovú kontrolu tým, že si tam dáte aj všetky víkendy a sviatky. Občas, pravdaže, môžete, no je dobré následne aj nejako inak preukázať, že ste v daný deň naozaj pracovali.
- Softvér. Prípadná kúpa rôznych programov potrebných k vašej práci je tiež daňovým výdavkom. Platí to aj pre programy na vystavovanie faktúr či vedenie účtovníctva/evidencie.
Prečítajte si tiež: Náročné začiatky každého finančníka
Diskutabilné výdavky.
Tu zaradím prípadné výdavky, ktoré budete musieť vedieť dobre obhájiť a nemusia prejsť cez každého daňového kontrolóra. Patrí sem spomínaná motivačná literatúra, motivačné školenia, obleky, topánky a iné oblečenie možno potrebné, no nie nevyhnutné k vašej práci (daňový kontrolór by pravdepodobne namietal, že tak či tak musíte byť nejako oblečený a pre klienta by mali byť dôležitejšie vaše vedomosti a schopnosti, ako váš oblek a topánky).
Tiež by sa tu dali zaradiť pomerné výdavky na elektrinu, teplo, internet atď., ak pracujete z domu, či jednoducho využívate aj domácu pracovňu (ak to s týmto chcete predsa len „risknúť“ prepočítajte ich podľa pomeru m2 vašej kancelárie a celého domu/bytu. Do diskutabilných výdavkov môžeme napríklad zaradiť ešte aj moderný televízor. Ten by ste síce mohli využívať v kancelárii na projekciu rôznych návrhov, kalkulácií, grafov a iného vašim klientom, no to sa dá aj na notebooku či dokonca mobile. V krajných prípadoch sa môže daňová kontrola pri takýchto podobných veciach presvedčiť osobne, či sú využívané v podnikateľských priestoroch.
Často počúvam od mojich klientov, ak ich upozorním na nejaký naozaj ťažko obhájiteľný výdavok, vetu typu „ale veď môj kamarát – podnikateľ si to tiež dal do výdavkov“. Moja následná jednoduchá a rýchla otázka znie „a mal už kamarát daňovú kontrolu? Ak áno, prešlo mu to cez ňu?“. Tam sa väčšinou debata končí. Do výdavkov si z tohto pohľadu môžete dať všetko (napr. známa „kauza“ náš prezident si „vraj nedopatrením“ dal výdavky na prezidentskú kampaň do účtovníctva svojej firmy) a až do okamihu daňovej kontroly to nebude žiaden problém. Po novom sa menila k 1. 1. 2018 aj doba archivácie dokladov. V skratke doklady z roku 2012 už nemusíte archivovať. No pre doklady z roku 2013 už platí 10-ročná doba archivácie. Inak povedané to je aj doba, počas ktorej vás môže daňový úrad kontrolovať spätne. Takže si dobre rozmyslíte, ktoré z hraničných a diskutabilných výdavkov si uplatníte.
Prečítajte si tiež: Využiť, či nevyužiť služby finančného PORADCU?
Najjednoduchšie riešenie daní.
Už pri príjmoch za rok 2017 si môžu všetky fyzické osoby – podnikatelia, pri príjmoch podľa § 6 ods. 1 a 2 (kde spadajú aj finanční sprostredkovatelia). Jednoducho uplatniť paušálne výdavky v novej výške, a to 60 % z dosiahnutých príjmov. Maximálne však do sumy 20 000 € (čo je obrovská pomoc štátu pre nás „živnostníkov“, nakoľko predtým to bolo len 40 % a max. 5 040 €). Takže nakoľko rok 2017 už skončil, určite ste si už spočítali svoje zdaniteľné príjmy.
Tým pádom si z nich vypočítajte 60 % ako oprávnené paušálne výdavky, prirátajte k tomu aj zaplatené zdravotné a sociálne odvody a ak evidentne ide o podstatne vyššiu sumu, ako sú vaše reálne a obhájiteľné výdavky, tak nemáte nad čím rozmýšľať. Vyhnete sa tak prípadným problémom pri prípadnej daňovej kontrole. Ušetríte aj za spracovanie daňového priznania a účtovníctvo. To však neznamená, že by ste si pre vlastný záujem nemali ako správni finančníci sledovať a aj strážiť reálne výdavky súvisiace s týmto podnikaním. 🙂
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Napíšte NÁM alebo AUTOROVI článku.